CEV Valencia

17-11-2015

Onderstaand verslag in geschreven door het Dutch Racing Team

Voor het Dutch Racing Team was de laatste race voor het Moto3 Junior World Championship een bijzondere race: een nieuwe rijder, vers uit de Red Bull MotoGP Rookies Cup, werd ingezet om de vrijgekomen plaats van Bo Bendsneyder op te vullen.

Foto Nico Schneider

Foto & Copyright: Nico Schneider

Valencia is traditiegetrouw een van de zwaarste races op de kalender. Meteen na het GP weekend op ditzelfde circuit, zagen we bij het Junior Moto3 kampioenschap veelal deelname van GP teams én materiaal, een extra uitdaging dus! Voor Walid Soppe was alles nieuw, het team, de motor, het circuit en het kampioenschap. Geen makkelijke opgave dus.

Kennismaking met DRT
Op donderdag startte Walid met de eerste verkenning van de baan en de werkstructuur van Dutch Racing Team. Door de jaren heen heeft Jarno van Geffen een enorme ervaring opgebouwd met nieuwe rijders en kon hij direct beginnen om ook bij Walid de basis aan te brengen. De verschillende motorgegevens van onder meer Bryan en Bo als voorgaande rijders, werden gebruikt om een basissetting van de motor voor Walid te bepalen. Ondertussen ging Walid samen met KNMV bondscoach Barry Veneman op pad om het circuit in kaart te brengen.

Vrije trainingen
De vrije trainingen op vrijdag zijn altijd cruciaal voor de opbouw van een weekend. Er was een grote ‘to do list’ voor Walid en daar maakte hij intensief gebruik van. Zijn gevoel voor snelheid bracht hem al snel op tempo, maar in dit hevige kampioenschap kwam er veel meer bij kijken dan alleen zo hard mogelijk rond rijden. Rijstijl, afstelling, rempunten en bandenkeuze zijn allemaal zaken waar heel precies mee omgegaan moest worden.

Na de sessies op vrijdag waren er genoeg onderwerpen om mee aan de slag te gaan. Duidelijk was wel dat we een heel behoorlijke start hadden gemaakt met deze nieuwe jonge rijder. De weg om te leren is nog lang, maar de potentie is er zeker.

Kwalificaties
Het nadeel van een wedstrijdelement is dat de focus vrij snel verlegd wordt naar rondetijden. De eerste training hadden we eigenlijk nog genoeg te doen aan de basissetting, maar aan de andere kant is het zo dat in Valencia meestal de beste tijden in de ochtend op de nog koele baan gezet worden. Walid kon in de slipstream al snel een 1.42.1 neerzetten, een zeer acceptabele tijd op dat moment. Er was nog steeds genoeg ruimte voor verbetering, maar dit was goed voor Walid om even te voelen waar we stonden.

Na de training werden we helaas geconfronteerd met een te lichte motor. We hadden motor én rijder gecontroleerd op vrijdag, maar ergens is er in de tussen tijd gewicht verloren gegaan, waardoor we na de training tekort kwamen. Dit blijft een klein raadsel. Het gevolg was dat de kwalificatietijden van Q1 geannuleerd werden. Het zou dus neer komen op de kwalificatietijden uit Q2 en dat gaf toch wat druk.

Tijdens de tweede kwalificatiesessie was het lastiger om aan goede tijden te komen. Dit is normaal in Valencia. Als de temperatuur van de baan toeneemt, neemt de grip af. Walid is afkomstig uit de Molenaar NSF100 cup, een klasse waarin rol snelheid van de motor en daarmee hellingshoek erg belangrijk is. Helaas is de moderne wereld van de Moto3 veranderd en werkt deze stijl dus niet op deze machines. We moeten dus aan het werk om de rijstijl aan te passen. Om Walid toch het beetje grip te geven wat hij zocht hebben we gekozen om hem op een softband te zetten, zodat hij meer gevoel kon krijgen. In de laatste ronden kregen we echter te maken met technische problemen, waarbij Walid een val niet kon voorkomen. Uiteraard werd de oplossing gevonden en stond er snel weer een perfecte machine klaar.

De wedstrijd
Zondag stonden twee lange races op het programma. In race 1 knalde Walid als snelle starter al snel tien plekken naar voren en kon hij zich goed handhaven. Een rode vlag situatie op de baan zorgde helaas voor een herstart, maar ook hier kwam Walid weer goed weg. In de korte race over negen ronden reed Walid naar een zestiende plek.

De tweede race ging wel over de volledige 18 rondes waarbij veel gevraagd werd van de coureur en de machine. Een goede les voor de nieuwe rijder. Al snel kon Walid zijn eigen rondentijd verbeteren naar een 1.41.2 en dat is een prima tijd in dit geweld. Naarmate de race vorderde werden belangrijke lessen geleerd: de banden sleten en de grip werd minder. Daar moest de rijder zijn stijl op aanpassen. Walid kon nu voelen wat er gedurende de rondes gebeurde en hiervan leren. Ook kon hij fysiek merken welke eisen aan hem gesteld werden. Deze belangrijke informatie kan hij meenemen naar 2016.

Het was een spannend weekend voor het team en de rijder, maar we hebben de vuurdoop prima doorstaan. We zijn in het diepe gesprongen en hebben enorm veel geleerd. Belangrijke basisstappen die we verder kunnen uitbouwen. Dat laatste is waar Dutch Racing Team ook goed in is! Het bouwen van een nieuwe WK-rijder. Niet voor niets hebben alle Dutch Racing Team rijders de WK-series bereikt!